Kwaliteitsplan - Ontdek je talent Almere
Lerende aanpak
- Coöperatieve samenwerking (de stem van zowel scholen als uitvoerders weegt even zwaar)
- Gezamenlijk inhoud geven aan het begrip ‘kwaliteit’
- Voortschrijdend inzicht; al doende een visie vormen
Kwaliteitsvoorwaarden
- Veilig (kwaliteit altijd boven kwantiteit)
- Vertrouwd (zo mogelijk dezelfde gezichten als onder schooltijd)
- Toekomstgericht (lange termijn gesprekken met stakeholders en andere betrokkenen)
- Participatief (onder meer d.m.v. oprichten Kinderwijkraden)
Klein binnen groot
- Organisatorisch / bestuurlijk
- Didactisch
- Inhoudelijk
- Voorwaardelijk (veiligheid en vertrouwen)
De micro-cyclus: binnen de workshopreeks
- Vooraf goede afspraken over kwaliteitsvoorwaarden
– VOG-check
– Projectleider bezoekt workshop van nieuwe aanbieders - Multifocus evaluatiegesprek na eerste les (wat ging goed versus wat kan er beter?)
– Met workshopleider
– Met een van de deelnemers
– Met een vertegenwoordiger van de school
– Met een ouder/verzorger van een van de deelnemers
- Evalutiegesprek na einde workshopreeks (good practice versus ruimte voor verdere groei / doorontwikkeling)
– Klassenmanagement (positief rolmodelschap)
– Leeropbrengst
– Plezier/beleving van de deelnemers
De meso-cyclus: binnen de coalitie
- 4-6 keer per jaar bijeenkomsten met scholen en uitvoerders tezamen (faciliteren van ronde tafel gesprekken)
- Hoe gaan we met kinderen om; welke pedagogische ‘taal’ bejegenen wij als professionals?
- Hoe werken we onderling samen? Feedback = feed forward
- Tegen welke knelpunten lopen we aan en hoe proberen we deze vervolgens te tackelen?
- Zijn er zaken die we ‘groot’ moeten regelen?
De macro-cyclus: binnen de stad
- Hoe werken organisaties met elkaar samen?
- Afstemming tussen schoolbesturen en de Gemeente Almere
- Hoe is de samenhang met andere (lokale/landelijke) subsidies binnen scholen en de Gemeente Almere?