Kwaliteitsplan - Ontdek je talent Almere

Omschrijving kwaliteitscycli
Ontdek je talent Almere

(een programma van School & Omgeving)

 

Lerende aanpak

  • Coöperatieve samenwerking (de stem van zowel scholen als uitvoerders weegt even zwaar)
  • Gezamenlijk inhoud geven aan het begrip ‘kwaliteit’
  • Voortschrijdend inzicht; al doende een visie vormen


Kwaliteitsvoorwaarden

  • Veilig (kwaliteit altijd boven kwantiteit)
  • Vertrouwd (zo mogelijk dezelfde gezichten als onder schooltijd)
  • Toekomstgericht (lange termijn gesprekken met stakeholders en andere betrokkenen)
  • Participatief (onder meer d.m.v. oprichten Kinderwijkraden)


Klein binnen groot

  • Organisatorisch / bestuurlijk
  • Didactisch
  • Inhoudelijk
  • Voorwaardelijk (veiligheid en vertrouwen)


De micro-cyclus: binnen de workshopreeks

  • Vooraf goede afspraken over kwaliteitsvoorwaarden
    – VOG-check
    – Projectleider bezoekt workshop van nieuwe aanbieders
  • Multifocus evaluatiegesprek na eerste les (wat ging goed versus wat kan er beter?)
    – Met workshopleider
    – Met een van de deelnemers
    – Met een vertegenwoordiger van de school
    – Met een ouder/verzorger van een van de deelnemers
  • Evalutiegesprek na einde workshopreeks (good practice versus ruimte voor verdere groei / doorontwikkeling)
    – Klassenmanagement (positief rolmodelschap)
    – Leeropbrengst
    – Plezier/beleving van de deelnemers


De meso-cyclus: binnen de coalitie

  • 4-6 keer per jaar bijeenkomsten met scholen en uitvoerders tezamen (faciliteren van ronde tafel gesprekken)
  • Hoe gaan we met kinderen om; welke pedagogische ‘taal’ bejegenen wij als professionals?
  • Hoe werken we onderling samen? Feedback = feed forward
  • Tegen welke knelpunten lopen we aan en hoe proberen we deze vervolgens te tackelen?
  • Zijn er zaken die we ‘groot’ moeten regelen?


De macro-cyclus: binnen de stad

  • Hoe werken organisaties met elkaar samen?
  • Afstemming tussen schoolbesturen en de Gemeente Almere
  • Hoe is de samenhang met andere (lokale/landelijke) subsidies binnen scholen en de Gemeente Almere?